Puterea exemplului

Standard

“Ah, Ionica, nu poti sa ai tot ce vrei”, mi-a spus bunicul cand eram un copil. Si mi-a mai spus, in timp ce eu credeam ca el va trai o suta si ceva de ani, ca nimeni nu sta langa mine la nesfarsit si trebuie sa invat sa las oamenii sa plece.  Si uite asa, ca tot m-ati intrebat cum, am ajuns omul de gheata de azi. Cu un puternic imbold de la un om mai dur cum nu cred ca voi mai cunoaste vreodata, am inteles cum sta treaba cu viata. Si cand la 15 ani l-am pierdut, n-am varsat o lacrima. Pentru ca el  insusi m-a invatat ca nepoata lui nu trebuie sa faca asta. Ba mai mult, a avut grija sa ma certe si sa ma invete ce e de facut dupa ce el nu va mai fi, peste cateva zile doar. Si de atunci, de aproape 10 ani nu fac altceva decat sa urmez pas cu pas instructiunile celui ce a fost exemplul si bucuria copilariei mele.

Astazi, cand mi se pare ca a trecut o eternitate de atunci, constat ca fara sa vreau, sunt cu adevarat nepoata lui. Singura care ii seamana leit. Si poate ca a stiut el de ce isi creste nepoata cea mai mica in acest fel. Cumva, fara sa stiu, am ajuns astazi sa pot sa renunt usor la oameni care aleg sa plece, sa pot sa am puterea sa nu ma uit inapoi, sa devin indiferenta cu aproape orice.

Nu stiu daca a facut bine sau rau, nu stiu daca e mandru sau nu de mine, stiu insa ca fiecare zi pentru mine este o victorie, asa cum pentru el a fost razboiul. Si mai stiu ca astazi deciziile mele nu lasa loc de discutii pentru ca am fost crescuta de el.

Daca toti am avea langa noi, inca de la inceputurile vietii, un om care sa stie sa sculpteze in noi un viitor om demn si puternic, lumea ar fi mai frumoasa si mai putin pervertibila. Pentru ca in jur apar din ce in ce mai multi oameni lipsiti de demnitate, apar oameni slabi si lasi, apar oamenii care nu au nici un scop cu viata lor, apar oamenii care nu vor sa ia decizii de frica sau neputinta, apar tradatorii. Apar barbatii carora le este teama de femeile puternice, apar ei cei ce nu pot renunta desi nu sunt fericiti, apar ele ce tin legate de ele oameni care le-au rapit de mult timp demnitatea.

Asta este ceea ce incerc sa le spun lor in fiecare zi.

Lasă un răspuns

